Verandermanagement = Organiseren van het constante

    U weet het toch ook al lang: “Verandering is de enige constante”.

    Recent werd ik benaderd door een jonge enthousiaste projectmanager die bij Van Aetsveld in dienst wilde om het vak van “Verandermanager” te willen leren. Tijdens het kennismakingsgesprek kwamen wij er gezamenlijk achter, dat hij met het soort projecten welke hij in zijn jonge carrière had mogen leiden, al de nodige veranderingen voor zijn opdrachtgevers te weeg had gebracht. En bovenal voor de aanwezige medewerkers. Dus aan de outputkant zat het al wel goed.

    “Maar wat wil je nou eigenlijk bij ons vinden?”, vroeg ik hem.

    “Ik wil graag putten uit jullie rijkelijk met ervaringen gevulde kast ”, was zijn antwoord.

    En dat klonk logisch. Immers het echte “veranderwerk” leer je in de praktijk. Met vallen en opstaan. Clichés als: “dat je bij iedere verandering menselijke weerstand gaat ervaren”, of “kartrekkers”, “op de kar zittende mensen” en “achter de kar hangende mensen hebt”, kennen wij allemaal bij een in te zetten verandering.

    Maar hoe dat te herkennen? Wat eraan te doen, op een begripvolle maar ook wel resultaatgerichte wijze…

    Dat èn vele andere zaken leer je van ervaren project- en verandermanagers. Die hebben wij al ruim twintig jaar succesvol voor Van Aetsveld klanten actief in de markt. Onze eigen medewerkers aangevuld met een gevarieerd associate-netwerk. En werkend vanuit een door de ervaringen opgebouwde theorie: “De Resultaat-Regisseur”.

    Als resultaat-regisseur zet je situationeel gestuurd de interventie in voor dat moment en voor het betreffende vraagstuk. En let je erop of de cultuur van de organisatie dat aan kan en desnoods neem je vooraf een test af. Zet je niet jezelf maar de teamleden van de opdrachtgever op het podium of aan het stuur, of je zet hen in als de moderator voor een innovatieve sessie. En dan ben jij de coach achter de schermen!

    Want uiteindelijk telt slechts het (blijvende) resultaat en niet de weg ernaartoe of wie met de eer moet gaan strijken. Die weg kent soms valkuilen, scherpe bochten of weg-opbrekingen en heel vaak blijkt na een goed intakegesprek met de opdrachtgever dat het eindpunt net iets verlegd moet worden en de route dus ook.

    “Het op deze wijze managen van veranderingen voor diverse verander-opgaven, kunnen wij heel goed”, vertelde ik de sollicitant.

    Leuk dat jij dat van ons wilt gaan leren. Want ook het coachen van elkaar doen wij graag. Dus wees welkom, bij een bedrijf dat zelf ook -uit eigen ervaring- weet dat veranderen het enige constante in het leven is. Interessant? Solliciteer!

    Wil je eerst meer weten, neem dan contact op met Cornel Magermans.