Een nieuwe begrippenset voor MVO-beleid

    Termenset voor theorie en praktijk

    Een nieuwe taxonomie helpt om bestaande theorie en de praktijk bijMVO in International Journal elkaar te brengen. De taxonomie is beschreven in een artikel van Ron Schipper. “A new taxonomy on CSR practices as basis for a new theory on CSR” in International Journal of Sustainable Strategic Management markeert de start van een nieuwe fase voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

    Van opkomend naar convergerend

    Sinds de jaren ‘50 bestaan theoretische MVO-modellen. De laatste jaren passen steeds meer bedrijven MVO-beleid toe. Daardoor is het mogelijk om de praktijk te gebruiken om theoretische modellen te vergelijken. Dat heeft geleid tot een nieuwe, overkoepelende set aan termen waarin MVO beschreven kan worden.

    Om tot convergentie te komen was meer nodig dan het vergelijken van theorieën.

    Verschillende theoretische uitgangspunten

    In het vroege stadium van ontwikkeling zijn veel verschillende theorieën ontstaan. Deze theorieën hebben zich ontwikkeld in een aantal groepen. Die zijn gebaseerd op overtuigingen. De verschillen in die theorieën maken het lastig om verdere studie op de baseren. Door ze tegen elkaar aan te leggen is duidelijk geworden waar ze elkaar raken en uiteenlopen. Om tot convergentie te komen was meer nodig dan het vergelijk van theorieën. En dat sluit aan bij de behoefte vanuit de praktijk. Hoe passen we MVO toe?

    Analyse van praktijk op basis van verantwoording

    Op basis van het vergelijken van de MVO-verslagen van 45 organisaties is inzicht ontstaan in de praktijk. Door dat inzicht te combineren met het theorievergelijk is een nieuw framework ontstaan. De bestudeerde organisaties zijn verdeeld over 12 sectoren. Per sector zijn minimaal drie organisatie meegenomen. Hierdoor is een internationaal, sectoroverstijgend inzicht ontstaan. De hoeveelheid bestudeerde data is afdoende voor het opbouwen van een taxonomie.

    De taxonomie biedt kansen om de academische wereld en de praktijk met elkaar te verbinden

    Pragmatisme leidend voor MVO

    Uit de analyse blijkt dat de meeste organisaties pragmatisch omgaan met maatschappelijk verantwoord ondernemen. De taxonomie biedt kansen om de academische wereld en de praktijk met elkaar te verbinden. Dankzij dit onderzoek is een holistisch model ontstaan. Een model waarop bedrijven kunnen verantwoorden. En de academische wereld verder kan onderzoeken.

    Termen en praktijk

    De nieuwe verworven inzichten zijn samengevat in een taxonomie. De praktische waarde is direct zichtbaar. Voor iedere categorie zijn praktijkvoorbeelden benoemd. Dat maakt toepassing in de context van je eigen organisatie eenvoudig. Als je dat doet, versterk je het eenduidige begrippenkader. Daarmee zetten we een stap naar convergentie van theorie en praktijk. En dat is nodig om een goede bijdrage te blijven leveren aan een duurzame maatschappij.

    Als je het artikel wilt ontvangen, neem dan even contact op met Ron Schipper.

    En tot slot de taxonomie

    CategorieOmschrijvingPraktijkvoorbeelden
    GoalsHeeft de organisatie specifieke duurzaamheidsdoelen gesteld?Specifieke MVO-doelen

    Algemeen commitment op MVO

    Bewaken van het proces in voortgang en verantwoording

    Stellen van gecombineerde algemene en specifieke MVO-doelen

    BenefitWaarom neemt de organisatie haar verantwoordelijkheid voor duurzaamheid?Waarde voor de stakeholders nastreven

    Innovatie

    Commerciële kansen benutten

    Morele drijfveren

    Reputatie opbouw en versterking

    Intrinsieke motivatie

    De klanten beter begrijpen

    Groei in partnerschap

    Klimaatverandering aanpakken

    Kosten reduceren

    Address ChallengesWelke uitdagingen heeft de organisatie in haar waardeketen waarvoor zij verantwoordelijk wil zijn?Environmental Imperative

    Belang van gezondheid

    Gezond werkklimaat

    Gezonde werkverhoudingen

    Bijdrage aan de gemeenschap

    Integriteit van de producten

    Dierenwelzijn

    ThemesWat zijn de belangrijkste thema’s voor duurzaam ondernemen?De operatie

    Gemeenschap

    Efficiënt gebruik van energie en materiaal

    Invloed op de werkomgeving

    Productoplossingen

    Gezondheid en welzijn

    Versterken van de lokale gemeenschap

    Sourcing

    Reduceren van afval;

    Kwaliteit van de producten

    Mobiliteit

    Groene gebouwen

    Integrated Value ChainHoe betrek de organisatie de klanten en leveranciers?Sociale compliance over de waardeketen

    Procesverbeteringen over de keten

    Duurzame producten betrokken uit de keten

    Gecertificeerde leveranciers in de keten

    Beïnvloeding klantgedrag (B2C)

    Ondersteuning aan klanten (B2B)

    StakeholdersHoe en met welke intentie benaderd de organisatie belanghebbenden?Proactieve dialoog

    Luisteren naar belanghebbenden

    Betrekken van belanghebbenden

    Het vertrouwen verdienen

    Geïnspireerd raken door belanghebbenden

    PartnershipsOp welk niveau ontstaat partnerschap op duurzaamheid?Op niveau van de industrie

    Een platform organiseren voor issues

    Partnerschap in de waardeketen

    Algemeen duurzaamheidplatform

    Decision guiding principlesVanuit welke grondhouding besluit de organisatie?Ethische code

    Eigen geformuleerde principes

    UN Global Compact

    ProductHoe past de organisatie haar producten aan op gebied van duurzaamheid?Innovatie met duurzame kenmerken

    Oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken

    Vervangende producten

    ProcessHoe past de organisatie haar bedrijfsprocessen aan?Procesverbetering
    Standards and regulationHoe zijn standaarden en voorschriftenGRI

    UN Global Compact

    ISO14001

    Certification of the organisation

    Certification of own product services

    ISO9001

    ISO26000

    ISO27001

    Dow Jones Sustainability Index

    UN Principles for Responsible Investment

    Social InvolvementHoe is sociale betrokkenheid ingebed in het duurzaamheidsbeleid?Betrekken eigen medewerkers

    Ondersteunen van de gemeenschap

    Goede doelen steunen

    Top management involvementWelke vorm van betrokkenheid is er van het top management (C-level)Expliciet commitment van topmanagement

    Geen expliciete benoeming van betrokkenheid

    HistoryHoe is de geschiedenis van duurzaamheid opgenomen?Geschiedenis genoemd

    Geschiedenis niet genoemd

    Reporting & CommunicationHoe zijn MVO-resultaten benoemd door de organisatie?MVO-jaarverslag

    Geïntegreerd jaarverslag